Darmowa dostawa od 70 PLN! :)
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Czy kawa wypłukuje magnez z organizmu? Obalamy mity na ten temat!

2020-06-09
Czy kawa wypłukuje magnez z organizmu? Obalamy mity na ten temat!

„Kawa powoduje nadciśnienie, uzależnia, a także pozbawia cennych minerałów” – to często powielane mity. W rzeczywistości jednak wystarczy spojrzeć do wyników badań, by poznać naukowe fakty m.in. na temat tego, czy kawa wypłukuje magnez. Zrobiliśmy to za Was – sprawdźcie sami!

Poranek o smaku kawy to przyjemność, której wielu z nas nie potrafi sobie odmówić. Już sam zapach nie tylko stawia na nogi, ale także wprawia w lepsze samopoczucie.

Niestety często rezygnujemy z porannej filiżanki małej czarnej w obawie o niedobory witamin lub zaczynamy suplementować konkretne składniki, o których pozbawianie organizmu jest oskarżana kawa. Magnez, wapń i potas to najczęściej wymieniane w tym gronie minerały.

Jaka jest prawda? Wyjaśniamy, czy kawa wypłukuje magnez, a także… co wypłukuje kawa w rzeczywistości.

 

Po co nam magnez?

Zacznijmy od samego magnezu. Niby zdajemy sobie sprawę, że ten składnik mineralny jest nam potrzebny do prawidłowego funkcjonowania, ale niekoniecznie wiemy, na co on wpływa.

Jak działa magnez?

Po pierwsze, aktywuje enzymy, które uczestniczą w powstawaniu związków chemicznych, odpowiadających za przechowywanie i dostarczanie energii.

Po drugie, reguluje układ nerwowy, wspomaga koncentrację, poprawia nastrój i pamięć.

Po trzecie, pomaga rozkurczać mięśnie.

Po czwarte, dba o prawidłowy przepływ impulsów elektrycznych w ludzkim ciele. Dlatego właśnie, w przypadku jego niedoboru, mogą pojawiać się skurcze łydek czy tzw. drgająca powieka.

 

Kawa podpięta pod klemy do ładowania

Magnez pomaga w prawidłowym przepływie impulsów elektrycznych w ludzkim ciele - znajdziemy go też w... kawie

 

Dzienna norma magnezu

Każdy dorosły człowieka powinien dziennie dostarczać organizmowi ok. 280–320 mg magnezu (nieco większe zapotrzebowanie wystąpi u sportowców, kobiet w ciąży i karmiących piersią). Najlepsze jego źródło to codziennie spożywane, dobrze zbilansowane posiłki.

Kawa to… jedno ze źródeł magnezu

Aby sprawdzić, czy rzeczywiście udaje nam się dostarczać magnez dzięki właściwej diecie, amerykańscy naukowcy przeprowadzili badania. W 2003 roku przeanalizowali źródła tego pierwiastka w diecie swoich rodaków. Wyniki były zaskakujące – okazało się bowiem, że 5,3% ich dziennego zapotrzebowania na magnez dostarczała... spożywana kawa. Z kolei koreańscy naukowcy odkryli, że dla większości osób od 30. do 54. roku życia w Korei Południowej to właśnie kawa stanowi główne źródło magnezu.

Czy stwierdzenie, że kawa wypłukuje magnez, to zatem nieuzasadnione niczym kłamstwo? I tak, i nie.

 Kod rabatowy dla czytelników

Kawa a magnez – jaka istnieje między nimi zależność?

Spójrzmy do publikacji polskiego lekarza, Łukasza Durajskiego, pt. Co na to lekarz? Mity przenoszone drogą szeptaną. Pisze on, że sęk tkwi w tym, że kawa zawiera w sobie magnez, i chociaż przyspiesza wydalanie wspomnianego pierwiastka, jest w stanie uzupełnić (i to w dwójnasób) jego braki.

Za solidne niedobory magnezu odpowiada coś zupełnie innego. Co wypłukuje magnez z organizmu? Może Was zaskoczymy, ale winne są przede wszystkim napoje zawierające fosforany i kwas fosforowy, czyli np. popularna cola, ale także… także alkohol oraz stres. Jeśli zaś jadasz posiłki z dużą zawartością lipidów i białka, wchłanianie magnezu przez Twój układ pokarmowy jest znacznie osłabione.

 

Czy kawa wypłukuje magnez? Konfrontujemy mity i fakty!

Czy wiesz, że większość dorosłych Polaków cierpi na niedobór magnezu? Oskarżana jest o to w głównej mierze kawa. Jak podaje jednak Instytut Żywności i Żywienia, nie lepiej sprawa ma się z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz szkolnym. Z tego powodu zaleca im się spożywanie gorzkiego kakao, czyli jednego z najlepszych źródeł tego pierwiastka, które… również zawiera przecież kofeinę!

Czas zatem spojrzeć na fakty. Kawa wypłukuje magnez, ale do zwiększonego wydalania tego pierwiastka z organizmu dochodzi przez ok. 3 godziny od wypicia filiżanki. Jeśli w ciągu dnia spożyjesz nawet 2–3 porcje napoju, to w ciągu doby pozbędziesz się ok. 4 mg magnezu, tymczasem jedna filiżanka kawy o pojemności ok. 200 ml zawiera ok. 7 mg magnezu. Jaki z tego wniosek? Bilans i tak będzie dodatni!

Skąd więc w ogóle wzięło się pytanie, czy kawa wypłukuje magnez i postawienie jej zarzutu głównego odpowiedzialnego za niedobór tego pierwiastka w organizmie?

 

Kawa wypłukuje, ale dostarcza magnez

 

Skutek widzimy lepiej niż przyczynę

Po kawę w nadmiarze sięgamy bardzo często w nerwach, w pośpiechu, a także zastępując nią zdrowe i regularne posiłki. Ani fast-foody, ani przetworzone produkty nie dostarczą nam wystarczającej ilości magnezu, a dodatkowo stres utrudnia wchłanianie tych małych dawek – wtedy nawet litry spożywanej kawy nie pomogą nam nadrobić magnezowych zaległości.

Nie pomoże tu nawet kolejny udowodniony przez naukowców fakt, że po wzmożonych okresie wydalania magnezu spowodowanym przyjęciem kofeiny nasze ciało zaczyna automatycznie „oszczędzać” ten pierwiastek, nie pozwalając na powstanie nadmiernego deficytu.

Powód niesprawiedliwego oskarżenia kawy jest jeszcze jeden. Jak twierdzi dietetyczka Iwona Kibil:

Są to mity powtarzane przez producentów suplementów. Ogólnie kawa działa moczopędnie i niektóre składniki mineralne są tracone z moczem (np. magnez, wapń, sód), ale to nie znaczy, że tracimy przez to magnez.

Pojawia się tu zatem kolejne pytanie – czy kawa wypłukuje witaminy i inne składniki mineralne?

 

Co wypłukuje kawa? Dowiedz się, na co zwrócić uwagę, komponując dietę!

 

Co wypłukuje kawa?

Kawa wypłukuje niektóre mikroelementy, ale w śladowych ilościach - a inne dostarcza

 

Jest kilka innych składników, których niedobory wiąże się z kawą. Czy słusznie?

Wapń

Zacznijmy od wapnia. Podobnie jak w przypadku magnezu, wypłukiwane wartości są tu skrajnie małe – by to potwierdzić, wystarczy sięgnąć do publikacji S. Galesa-Kynasta i L. Masseya Effect of caffeine on circadian excretion of urinary calcium and magnesium. Możemy uzupełnić te niedobory 1–2 łyżkami mleka, co czyni nieświadomie dość spora liczba osób, która zamiast (lub obok) małej czarnej wybiera latte albo cappuccino.

Potas

A czy kawa wypłukuje potas? Dokładnie w takiej samej ilości jak magnez czy wapń. Jak ustalili naukowcy z Uniwersytetu Maryland, niebezpieczny dla zdrowia byłby niedobór tego pierwiastka spowodowany spożyciem ok. 1000 mg kofeiny dziennie. To jednak dla człowieka dawka śmiertelna.

Żelazo

Potencjalnie problematycznym składnikiem mineralnym może być tu zupełnie inny pierwiastek, a mianowicie żelazo. Polifenole zawarte bowiem w kawie wykazują właściwości zmniejszające jego wchłanialność przez organizm do nawet 73%. Szczególnie problematyczne może być to u wegan, którzy dostarczają niekiedy zbyt mało żelaza z pożywienia. Warto więc sięgnąć po małą czarną ewentualnie dopiero po posiłku.

Witaminy

A co z witaminami? Nawet jeśli kawa przyspiesza wypłukiwanie niektórych, to sama jest źródłem wielu cennych dla naszego organizmu witamin, jak B2, której niedobór wywołuje problemy z układem nerwowym czy B3 (inaczej niacyny) powodującej wzrost poziomu tzw. dobrego cholesterolu.

Pamiętaj jednak, że największe stężenie dobroczynnych składników znajduje się w kawie świeżo mielonej. Zamiast rozpuszczalnej postaw więc na ziarna. Jeśli nie wiesz, jakie wybrać, wypróbuj nasze zestawy na start – Trafiona Szóstka lub Trzy Wymiary Smaku pomogą Ci w znalezieniu smaku idealnego.

 

Kawa świeżo zmielona

Kawa świeżo zmielona ma najwięcej dobroczynnych składników

 

Kawa, magnez i inne składniki mineralne – co i kiedy najlepiej pić?

Czy kawa wypłukuje magnez? Tak, ale jednocześnie go dostarcza. Czy wypłukuje inne składniki mineralne i witaminy? Tak, ale w nieznacznych ilościach. Powinny na nią uważać więc jedynie osoby narażone na niedobory konkretnych pierwiastków spowodowane innymi dolegliwościami, jak np. osteoporoza, nadmierny stres czy anemia.

Nie zapominaj również, że gdy pijesz dużo kawy, kluczowe jest odpowiednie nawadnianie organizmu. Unikaj także spożywania małej czarnej podczas posiłku oraz na czczo. Jeśli jednak nic Ci nie dolega i jesteś zdrowy, by uzupełnić niedobory wapnia, magnezu czy potasu, wzbogać swoją dietę o mleko, sok pomidorowy, banany, awokado, a także kaszę gryczaną, orzechy i owoce morza. Wtedy nawet kilka filiżanek kawy dziennie nie spowoduje minerałowych niedoborów w Twoim organizmie.

 

Przejście na sklep

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2020
Zaufane Opinie IdoSell
4.95 / 5.00 115 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-07-11
Super !!!
2024-07-10
Super, jestem bardzo zadowolona z obsługi zamówienia.
pixelpixel