Biegacie? Dowiedzcie się, czy kawa przed bieganiem jest wskazana!

Opublikowany 2021-06-18 13:00:20
Kategorie Kawa a zdrowie

Biegacie? Dowiedzcie się, czy kawa przed bieganiem jest wskazana!

Zarówno bieganie, jak i delektowanie się filiżanką dobrej kawy sprawiają Wam ogromną przyjemność, ale nie wiecie, czy te dwie odmienne czynności mogą iść ze sobą w parze? Kawa a bieganie to trudny temat, który budzi wiele kontrowersji w świecie sportu. Jak jest naprawdę? Czy kawa przed bieganiem to coś, czego za wszelką cenę należy się wystrzegać? Podpowiadamy!

 

 

 

Kawa przed bieganiem − czy warto po nią sięgnąć?

 

Niezależnie od tego, czy jesteście początkującymi biegaczami, czy Wasz staż w tej dziedzinie sportu jest spory, nieustanne kształcenie się to podstawa. Działanie czarnego, aromatycznego napoju na osoby lubiące aktywność fizyczną to wątek, który jest często podejmowany przez ekspertów. Okazuje się, że bieganie po kawie to zastrzyk energii zarówno dla Waszych nóg, jak i umysłu. W dodatku nie będzie miał negatywnego wpływu na Waszą kondycję.

Grupa badaczy z Australijskiego Instytutu Sportu wydała oświadczenie, w którym można znaleźć informacje o tym, że spożywanie kawy przez biegaczy niesie za sobą dwie pozytywne korzyści – pozwala szybciej biegać i efektywniej spalać tłuszcz podczas treningu.

Wyniki opublikowanych przez nich badań jednoznacznie wskazują na to, że spożywanie niewielkich ilości kofeiny przed i podczas ćwiczeń może wydłużyć czas trwania treningu aż o jedną trzecią! Zatem jeśli jesteście w stanie biec przez całą godzinę, to po spożyciu kawy trening może trwać nawet 20 minut dłużej.

Udowodniono, że kofeina pomaga zwłaszcza krótkodystansowcom. Biegacze, którym przed treningiem sprintów 6 x 20 m podano 300 mg kofeiny, byli zdecydowanie szybsi od kolegów z grupy kontrolnej. Zdaniem badaczy kofeina poprawia czas reakcji i szybkość sprinterów.

Kawa ma pozytywny wpływ na Wasz organizm nie tylko podczas treningu, ale również po nim. Zmęczone ciało po aktywności fizycznej potrzebuje sporej dawki węglowodanów, by odbudować stracone zapasy glikogenu. Według najnowszych ustaleń to właśnie kawa może skutecznie przyspieszać proces regeneracji. W celu zweryfikowania tej hipotezy zespół kolarzy po wyczerpującej, dwudniowej jeździe podzielono na dwie grupy.

Grupie kontrolnej naukowcy podali zwykły koktajl węglowodanowy, natomiast grupa badawcza miała spożyć ten sam napój, ale z dodatkiem kofeiny. Wyniki pokazały, że w grupie osób, które piły koktajl z kofeiną, średnie tempo odbudowy glikogenu było aż o 66% większe niż w przypadku grupy kontrolnej.

Warto jednak dodać, że u niektórych biegaczy, którzy nadmiernie spożywali kofeinę, zaobserwowano odwodnienie i brak poprawy wyników sportowych. Oznacza to, że przyjmowana dawka tej psychoaktywnej substancji powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb organizmu każdego biegacza.

 

Przeczytajcie również: Kawa na ból głowy. Czy mała czarna jest w stanie zastąpić leki przeciwbólowe?

 

Kod rabatowy dla czytelników

 

Kiedy bieganie po kawie nie jest dobrym pomysłem?

 

Żadna kwestia nigdy nie jest wyłącznie czaro-biała. Bieganie po kawie nie jest dla wszystkich i nie zawsze się sprawdzi. Kiedy najlepiej zrezygnować z filiżanki ulubionej kawy i biegać bez wsparcia tej psychoaktywnej substancji?

Kawa przed bieganiem jest stanowczo zabroniona wszystkim osobom, które mają problemy z nadciśnieniem krwi. Jak powszechnie wiadomo, zawarta w kawie kofeina podnosi ciśnienie, a połączenie jej z intensywnym wysiłkiem fizycznym może przynieść naprawdę marne efekty.

Nie decydujcie się na filiżankę kawy, jeśli przed treningiem dostarczyliście organizmowi kofeinę z innego źródła – na przykład suplementów, napojów energetycznych czy odżywki przedtreningowej.

Jeśli czekają Was ważne zawody lub maraton, to sprawdzenie w tym momencie, czy bieganie a kawa to połączenie dla Was, jest naprawdę kiepskim pomysłem. Każdy organizm inaczej reaguję na kofeinę. Na testowanie nowości jest czas w warunkach treningowych, nie startowych. Musicie mieć także świadomość, że działanie kawy jest krótkoterminowe i nie sprawdzi się na długich dystansach. Kofeina najpierw pobudza, jednak później przyczynia się do spadku energii. Ten aromatyczny napój jest rekomendowany przy wysiłku, który trwa nie dłużej niż 1,5 h.

Zastanówcie się dwa razy, nim wypijecie kawę na czczo przed bieganiem. Jeden organizm może dobrze zareagować na tę psychoaktywną substancję, ale jest spora szansa, że kofeina przyjęta bez śniadania może skutkować bólem żołądka.



Bieganie po kawie
Tak wygląda... "bieganie z kawą" :). A czy bieganie "po kawie" sprawdzi się dla każdego? Nie jest to zawsze jednoznaczne

 

Sprawdźcie także: Czy kawa odwadnia? Wpływ kawy na odwodnienie organizmu

 

 

Jaka kawa dla biegaczy jest najlepsza?

 

Zastanawiacie się, jaka kawa dla biegaczy pozwoli osiągać jak najlepsze rezultaty podczas treningu? Zdecydujcie się na mieszanki, które odznaczają się największą zawartością kofeiny. Kawa zielona lub słabiej palone ziarna sprawdzą się wręcz doskonale. Ważne jest, by do filiżanki kawy nie dodawać mleka. Nie zmienia ono co prawda zawartości kofeiny, jednak sprawia, że ten aromatyczny napój jest gorzej przyswajalny przez układ trawienny. Mała czarna będzie zdecydowanie lepszym wyborem.

Co ciekawe, im dłuższy kontakt ziaren z wodą, tym wyższa finalna zawartość kofeiny. Najmocniejszym rodzajem kawy będzie ta przygotowywana w ekspresie przelewowym lub po turecku. Kawa rozpuszczalna cechuje się natomiast najniższą zawartością kofeiny – tej jednak w naszej ofercie z wiadomych powodów jakościowych nie znajdziecie

 

Kawa dla biegaczy
Żadna kawa nie zastąpi dobrego treningu na drodze naszego sportowego rozwoju. Jednak jeżeli już się napić to takiej, która będzie na wysokim poziomie. Sami przecież trenując do takiego dążymy :)

 

 

Baner z przejściem na sklep

 

Udostępnij ten wpis