Search on blog

Najczęściej kupowane

Promocje

Czy uzależnienie od kawy jest możliwe? Odpowiadamy!

Opublikowany 2021-02-09 14:49:00
Kategorie Kawa a zdrowie

Czy uzależnienie od kawy jest możliwe? Odpowiadamy!

Każdego dnia z wielką przyjemnością wypijacie filiżankę czy dwie kawy? Powody spożywania kofeiny mogą być różne – niewątpliwe walory smakowe tego napoju, chęć podniesienia poziomu energii czy przyjemny rytuał. Pojawia się jednak pytanie, czy kawa uzależnia? My znamy na nie odpowiedź!

  

  

Czy uzależnienie od kawy jest możliwe?

 

Kofeina to najpopularniejsza naturalna substancja pobudzająca. Ten organiczny związek chemiczny obecny jest nie tylko w ziarnach kawy – znaleźć go można także w herbacie, napojach energetyzujących, cukierkach czy czekoladzie. I choć kofeiny zazwyczaj nie demonizuje się tak bardzo jak nikotyny czy alkoholu, to niewątpliwie jest to substancja psychoaktywna, która wykazuje bezpośredni wpływ na układ nerwowy. Co więcej, spożywana przewlekle w dużych ilościach, może uzależniać.

Przyspieszony rytm serca, euforia, uczucie pobudzenia czy jasność umysłu – to tylko niektóre z efektów, których doświadczamy po wypiciu kawy. Nic więc dziwnego, że każdego dnia świat konsumuje około 2,25 miliarda filiżanek tego aromatycznego napoju.

 

 Baner z kodem rabatowym dla czytelników

 

 

Zdaniem ekspertów

 

Chociaż bardzo często opinie naukowców są podzielone, to badacze jednomyślnie zgadzają się co do stwierdzenia, że regularnie spożywana kofeina może prowadzić do uzależnienia – zarówno tego fizycznego, jak i psychicznego.

Uzależnienie od kofeiny, inaczej kofeinizm, nie jest żadnym wymysłem. Można o nim mówić, kiedy ilość spożywanej kofeiny w pokarmach i płynach przekracza w ciągu dnia dawkę 750 mg. Dla lepszego zobrazowania sytuacji jedna szklanka parzonej kawy to około 200 mg kofeiny, tabliczka mlecznej czekolady – około 20 mg, a szklanka parzonej herbaty około 100 mg.

Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne wydało oświadczenie, że substancja może być nazywana uzależniającą, jeśli spełnia co najmniej trzy z siedmiu kryteriów. Okazuje się, że kofeina spełnia aż cztery wymogi! Pierwszy z nich jest taki, że można zaobserwować tolerancję na działanie związku. Po drugie to substancja, której spożycie trudno ograniczyć. Po trzecie można dokładnie zaobserwować efekty odstawienia kofeiny. I ostatnie – na całym świecie spożywa się ją mimo świadomości niekorzystnych efektów i możliwych skutków ubocznych.

Nie ma jednak wielkich powodów do obaw. Inne badania wykazują, że mimo iż kofeina jest substancją psychoaktywną, to uzależnienie od kawy charakteryzuje się niskim ryzykiem wystąpienia.

  

 

Uzależnienie od kawy – objawy

 

Jak już wcześniej zostało wspomniane, głównym kryterium kofeinizmu jest regularne spożywanie dawki kofeiny wyższe niż 750 mg dziennie. Przykładowo kofeinistą można nazwać osobę, która każdego dnia wypija 3 szklanki parzonej kawy lub 6 szklanek kawy rozpuszczalnej.

Jednak nie tylko ilość przyjmowanej kofeiny decyduje o tym, czy jesteście uzależnieni. Równie ważne, a może nawet ważniejsze, jest Wasze nastawienie. Jeśli kawa przestała być dla Was przyjemnym rytuałem, sięgacie po nią bez wyraźnej potrzeby czy zaniedbujecie obowiązki, by zaspokoić głód kofeinowy, to być może pora na głębszą refleksję.

Uzależnienie od kawy bezpośrednio wiąże się z szeregiem zaburzeń zarówno o podłożu psychicznym, jak i fizycznym. Macie problemy ze snem, czujecie nieuzasadniony niepokój, rozdrażnienie, a Wasz nastrój uległ znacznemu spadkowi? Być może uzależnienie od kawy to problem, który Was dotyczy.

Objawy fizyczne, które często towarzyszą kofeinizmowi, to uciążliwe bóle głowy, brak apetytu, przyspieszony rytm serca, drżenie rąk, dzwonienie w uszach, zwiększone wydalanie moczu czy chroniczna bezsenność.

 

 Picie kawy w dużych ilościach

Głównym kryterium kofeinizmu jest regularne spożywanie dawki kofeiny wyższe niż 750 mg dziennie

 

 

Jak przeprowadzić odwyk od kawy, jeśli zauważycie objawy uzależnienia?

 

Kawa przestała być dla Was formą relaksu i stała się pewnego rodzaju obowiązkiem, który każdego dnia mechanicznie wypełniacie? Jeśli zauważyliście u siebie niepokojące objawy o podłożu psychicznym lub fizycznym, a dzienne spożycie kofeiny przekracza 750 mg, to najwyższa pora zareagować. Warto sobie jednak uświadomić, że odwyk od kawy to złożony proces, który należy podzielić na kilka etapów – w przeciwnym razie ryzyko niepowodzenia będzie bardzo duże.

Jeśli zidentyfikujecie u siebie problem i zdacie sobie sprawę z negatywnych konsekwencji nadużycia kofeiny, to połowa sukcesu jest już za Wami. Kolejnym krokiem powinno być rozpoznanie źródeł kofeiny. Ten organiczny związek chemiczny znaleźć można nie tylko w kawie. Uświadomienie sobie, że kofeina obecna jest również w herbacie, słodyczach czy słodkich napojach pomoże w zmniejszeniu nieświadomej konsumpcji tego składnika.

Nagłe odstawienie kofeiny zazwyczaj wiąże się z wystąpieniem uciążliwych objawów, takich jak ból głowy, rozdrażnienie czy senność. Właśnie dlatego kawę parzoną powinno zastąpić się tą rozpuszczalną, rozpuszczalną zaś bezkofeinową.

Na początkowych etapach odstawienia warto przestrzegać określonych pór picia kawy – jeśli przez lata piliście ją rano, to trzymajcie się ustalonych godzin. Dzięki temu Wasz organizm nie przeżyje tak dużego szoku. Jeśli ból głowy po odstawieniu kofeiny jest nie do wytrzymania, to sięgnijcie po środki przeciwbólowe. Pamiętajcie jednak, by wybierać takie, które nie mają w składzie kofeiny!

Kluczem do sukcesu jest ustalenie sobie konkretnego celu. Chcecie zmniejszyć ilość spożywanej kawy czy kofeiny w ogóle? Sprecyzowany plan pomoże wytrwać w postanowieniu. Nie bójcie się także poprosić o pomoc specjalistę – konsultacja psychologiczna może być niemałym ułatwieniem procesu odstawienia.

Warto podkreślić, że nie ma konieczności całkowitego wyeliminowania kawy z diety. Kofeina bezapelacyjnie ma także swoje zalety!

 

 Przeczytajcie także: Akrylamid w kawie – czy jest się czego bać?

 

 Przestrzeganie określonych pór picia kawy

Odwyk od kawy to złożony proces i wymaga czasu

 

 

Przeczytajcie także: Kiedy pić kawę? Odpowiadamy na najczęstsze pytania

 

 

Kontrolujcie ilość wypijanej kawy, by jej picie było przyjemnością, nie koniecznością

 

Wszystko w nadmiernej ilości może być szkodliwe dla organizmu, dlatego niech kofeina nie spędza Wam jednak snu z powiek. Uzależnienie od tej substancji jest możliwe, ale problem wcale nie musi dotyczyć także Was – wystarczy, że zachowacie umiar i zdrowy rozsądek.

Jedna czy dwie filiżanki kawy dziennie to niewątpliwie doskonały sposób na relaks – szczególnie kiedy wybieracie mieszanki jak najlepszej jakości. Aromatyczne, pełne smaku ziarna znajdziecie na stronie internetowej palarni kawy Darvea. Pamiętajcie – liczy się nie ilość, ale jakość.

 

 Przejście do sklepu

 

Udostępnij ten wpis