Kawa a sen. Czy picie kawy przed snem to dobry pomysł?

Opublikowany 2021-06-10 16:14:26
Kategorie Kawa a zdrowie

Kawa a sen. Czy picie kawy przed snem to dobry pomysł?

Nie możecie oprzeć się kolejnej filiżance małej czarnej, cappuccino czy latte, a na zegarze wybiła już późna pora? Krąży wiele mitów na temat tego, czy picie kawy przed snem to dobry pomysł. Czy faktycznie tym aromatycznym napojem powinniśmy się raczyć wyłącznie w pierwszej połowie dnia? Podpowiadamy!

 

 

 

Kawa a sen − czy kawa wpływa na jakość snu?

 

Po powrocie z pracy późnym popołudniem lubicie wypić filiżankę espresso? To może być jeden z powodów, dlaczego wieczorem przewracacie się z boku na bok i nie możecie zasnąć.

Mała czarna dodaje energii nie tylko o poranku – zawarta w kawie kofeina wykazuje równie silne działanie wieczorową porą. Grupa naukowców z Wayne State University w Michigan przeprowadziła eksperyment, w którym dowiodła, że kofeina wykazuje działanie stymulujące przez sześć godzin od jej spożycia. Można więc łatwo wydedukować, że mała czarnawypijana późnym popołudniem lub kawa przed snem może bezpośrednio przyczyniać się do bezsenności.

Naukowcy do swojego badania zaprosili 12 uczestników. Chętne osoby przyjmowały tabletki zawierające 400 mg kofeiny, co odpowiada około trzem filiżankom kawy. W pierwszym wariancie badania tabletki podawano tuż przed położeniem się spać, w drugim na trzy godziny przed spoczynkiem a w trzecim – na sześć godzin przed udaniem się spać. Wyniki wykazały, że spożycie takiej dawki kofeiny w znacznym stopniu zakłóciło sen badanych w pierwszym i drugim wariancie. Co ciekawe, położenie się spać nawet po upływie sześciu godzin od spożycia kofeiny sprawiło, że całkowity czas trwania snu skrócił się o ponad godzinę!

W innym, mniejszym badaniu sprawdzono, jak powiązane jest spożywanie 200 mg kofeiny z samego rana z nocnym snem w danej dobie. Miłośnicy dobrej kawy spożywali 200 mg kofeiny około siódmej rano, a kładli się spać o jedenastej wieczorem. Nawet po upływie szesnastu godzin zaobserwowano niewielkie skrócenie całkowitego czasu snu oraz różnice w elektrycznej czynności mózgu w nocy.

Okazuje się, że zawarta w kawie kofeina zaburza wydzielanie melatoniny. To hormon, który reguluje dobowy rytm snu i czuwania, a także odpowiada za spokojny sen.

 

Czarna kawa Darvea

Zawarta w kawie kofeina zaburza wydzielanie melatoniny. To hormon, który reguluje dobowy rytm snu i czuwania, a także odpowiada za spokojny sen.

 

 

Sprawdźcie także: Czy uzależnienie od kawy jest możliwe? Odpowiadamy!

 

 

Jakie mogą być skutki picia kawy przed snem?

 

Uważacie się za doświadczonych kawoszy i myślicie, że kofeina nie ma już na Was tak dużego wpływu jak na początku Waszej przygody z małą czarną? Faktycznie, tolerancja na tę psychoaktywną substancję może być stopniowo budowana, jednak nigdy nie jesteśmy w stanie całkowicie przyzwyczaić do niej organizmu.

Tuż po wypiciu kawy enzymy w organizmie przystępują do jej rozkładania i usuwania z krwiobiegu. Czas potrzebny do usunięcia połowy kofeiny jest kwestią indywidualną, jednakże około 54% populacji należy do grupy wolnych metabolizerów i czas jej wyeliminowania wynosi mniej więcej cztery godziny. W wolnym tłumaczeniu oznacza to, że po wypiciu kawy, która zawiera około 100 mg kofeiny, po upływie czterech godzin w Waszym organizmie pozostanie i tak co najmniej 50 mg substancji. Po kolejnych czterech godzinach zostanie jej 25 mg, po ośmiu godzinach 12,5 mg i tak dalej… Długi okres półtrwania kofeiny może być problematyczny, jeśli wypijacie napoje z kofeiną zbyt późno w ciągu dnia.

W jednym eksperymentów dr Johna O’Neilla z instytutu badawczego w Cambridge ludzkie komórki zostały wystawione na działanie kofeiny. W ten sposób sprawdzano wpływ tej psychoaktywnej substancji na zegar biologiczny. Eksperyment wykazał, że kofeina potrafiła zmienić zegar biologiczny w każdej komórce ludzkiego ciała!

Zawarta w kawie kofeina ma bezpośredni wpływ głównie na pracę serca – substancja znacznie pobudza jego aktywność. Psychoaktywny środek stymuluje pracę prawie wszystkich układów ludzkiego organizmu, przez co może w negatywny sposób odbić się na jakości snu. Znaczne problemy z zasypianiem, wybudzanie się w ciągu nocy czy płytki sen – kawa może korelować z każdym z tych czynników.

 



Kod rabatowy dla czytelników

 

 

O jakiej porze pić kawę, by uniknąć problemów ze snem?

 

Organizm każdego z nas jest inny. Nie można więc ustalić jednej, konkretnej pory, która byłaby górnym limitem spożycia napojów kofeinowych. Czy kawa a sen to połączenie, które faktycznie się wyklucza? Poznajcie opinię eksperta!

Profesor Derk-Jan Dijk z Uniwersytetu w Surrey w wywiadzie dla BBC wyraził swoją opinię na temat najlepszej pory na picie kawy: „Każdy ma inną tolerancję na kofeinę. Jeżeli kawosze doświadczają problemów z zasypianiem, warto spróbować odstawienia kawy popołudniową i wieczorną porą.”

Zgodnie z wynikami badań amerykańskich naukowców kawa wypita nawet sześć godzin przed snem może skrócić jego całkowity czas trwania aż o godzinę. Jeśli każdego dnia staracie się iść do łóżka około 22, to Wasza ostatnia filiżanka kawy powinna być wypita nie później niż po 16. Co więcej, osoby borykające się z chroniczną bezsennością powinny ograniczyć się do jednej kawy dziennie i wypijać ją jak najwcześniej – najlepiej jeszcze przed południem.

 

Godzina picia kawy

 

Kawa wypita nawet sześć godzin przed snem może skrócić jego całkowity czas trwania aż o godzinę

 

 

Przeczytajcie również: Czy kawa podnosi ciśnienie? Nadciśnienie a picie kawy

 

 

Picie kawy to doskonały pomysł... ale nie przed snem

 

Myślicie, że nie jesteście w stanie zrezygnować wieczorową porą z pysznej używki, jaką jest kawa? Sen zdecydowanie powinien zajmować wyższą pozycję na liście Waszych priorytetów! Szereg badań wykazał, że spożywanie napojów z kofeiną popołudniu i wieczorem znacząco obniża czas trwania oraz jakość snu. Może być to bezpośrednią przyczyną bezsenności.

Po filiżankę ulubionej kawy bez wyrzutów sumienia sięgaj rano lub przed południem. Zastanów się jednak dwa razy, zanim uruchomisz ekspres późnym popołudniem. Pobudzające działanie kofeiny jest równie silne w nocy, co i w dzień – gwarantujemy, że późną porą ta psychoaktywna substancja magicznym sposobem nie staje się mniej skuteczna.

Przed pójściem do łóżka zdecydujcie się na pyszny napar bez dodatku kofeiny – herbata rumiankowa, ciepłe mleko z miodem czy woda z cytryną zapewnią Wam zdecydowanie lepszy wypoczynek. Dzięki temu kolejny dzień będziecie mogli rozpocząć z szerokim uśmiechem na ustach i filiżanką aromatycznej kawy w dłoni. Najlepsze mieszanki dostarczymy Ci my − lokalna manufaktura Darvea.

 

Przejście do sklepu

Udostępnij ten wpis